Het atelier van antiekrestaurateur Johan Oosterlaar achter op de berg grond van zijn woonboerderij straalt tijdloosheid uit en kan zonder moeite de vergelijking doorstaan met de werkkamer van een ambachtsman in een middeleeuws gilde. De oude houten stellages met beitels, boren, zaagjes, hamers, houtklemmen en planken en panelen van iedere denkbare houtsoort zijn symbolen van de tijd van vóór het moderne bestaan, toen kwaliteit en duurzaamheid belangrijker waren dan middelmatigheid en snelheid. Inmiddels beoefent hij het al meer dan 35 jaar met veel liefde. speciale huidenlijm om het origineel zo veel mogelijk te benaderen. Er zijn nog families met een culturele achtergrond die zorgvuldig omgaan met ons cultureel erfgoed. Ik ben dan zo blij dat die mooie meubels weer in de oorspronkelijke staat kunnen worden teruggebracht. Soms zijn de meubels zo ver heen, dat de restauratie niet meer opweegt tegen de waarde. Je moet er achter kunnen staan, heeft het zin ten opzichte van de eigenlijke waarde?” “Het komt echter ook voor dat mensen zelf inschatten dat een meubelstuk niet meer reparabel is, terwijl het een mooi exemplaar betreft dat nog wel degelijk te herstellen is. De emotionele waarde is dan net zo belangrijk als de waarde in geld. “Veel mensen zetten alles in de was, maar dat kan maar bij enkele soorten meubels. Ik krijg mijn klanten bijna uitsluitend via mond-tot-mondreclame, want een tevreden klant is de beste aanbeveling.” “Ik kan van tevoren nooit een exacte prijsopgave maken, want ik weet niet wat ik allemaal onderweg tegenkom. Vaak blijkt het achteraf toch redelijk te kloppen. Ik ben nu bezig met het verwijderen van het fineer van dit wortelnotenhouten kabinet en dat gaat centimeter voor centimeter. Het restaureren van meubels in de authentieke staat is een heel arbeidsintensief proces. De mensen die naar mij toekomen weten dat en hebben dat er ook voor over. Ik maak veel foto’s van restauraties zodat de klanten het hele proces nog eens kunnen bekijken. Johan A.J.Oosterlaar Antiek Restaurateur. antiek,restauraties,restauratie,van,antieke,meubelen. antiek,restaurateur,antieke,tafels,antieke,stoelen,antieke,kasten,antieke,bedden, antieke,klokken Histotie Healey - Welkom bij Oosterlaarrestauraties van Porsche

Histotie Healey - Welkom bij Oosterlaarrestauraties van Porsche

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Histotie Healey

Vervolg Pagina Nieuw Project

Historie Healey




Het ontstaan van de Austin Healey
Het merk Healey heeft een rijke historie.  Algemeen bekend zijn de successen in races en rallies tijdens de vijftiger en zestiger jaren. De AHOCN heeft sinds haar oprichting in 1975 een uitgebreid archief aangelegd met documentatie materiaal en unieke foto’s. Een deel is verzameld en wordt nu gepubliceerd onder ‘Historie’ op het gedeelte van deze website dat alleen voor leden toegankelijk is. Op deze pagina’s treft u enkele voorbeelden. Voor een chronologisch beeldverslag van de rijke geschiedenis van het merk Healey klik hier.  Een 28 minuten durend interview met ontwerper Gerry Coker kunt op Youtube bekijken. Deel 1 vindt u hier, deel 2 hier.
Voordat de Austin Healey zijn intrede deed in 1952 bouwde Donald Mitchell Healey sportauto’s in een kleine fabriek in Warwick Engeland. Ga naar Warwick Healey’s om deze minder bekende Healey's te bekijken. Naast Big Healey’s zijn ook de Sprites rijkelijk vertegenwoordigd binnen de AHOCN. Kijk via het menu om de Geschiedenis van de Austin Healey Sprite te bekijken. Verder geven wij hier een indruk van de belangrijkste race en rally  overwinningen van Austin Healey’s en een korte beschrijving van alle Healey modellen van 1946 tot 1967. Voor informatie over alle modellen ga naar het Modellenregister en kies vervolgens uit de categorieën: Warwick, 100, 100/6, 3000, Sprites

De ontwikkeling van de Austin Healey 100
De oorspronkelijke Austin Healey 100, de mooiste Healey ooit? Volgens velen zijn de simpele en evenwichtige lijnen van de eerste Austin Healey nooit overtroffen. Ook het typerende neerklapbare voorruitmechanisme draagt bij tot het unieke karakter van de oer-Healey. Tegenwoordig zijn deze vroege Healey’s zeer gezocht. De 2.7 liter motor levert standaard 90 PK,

in de 100M uitvoering 110PK. Mede door de lichtgewicht aluminium carrosserie kunnen deze vroege 4 cilinders uitstekend meekomen met de 6 cilinder 3000 modellen.
De Austin Motor Company ontdekte de Healey 100 voorafgaand aan de "Earls Court Motor Show" van 1952 op de stand van Donald Healey Motor Corporation. Leonard Lord, toenmalig Austin directeur kocht de productierechten van de Healey 100 nog voordat de beurs opende. De Healey 100 zou de sensatie van de Earls Court Motor Show worden. In de weken na de beurs werd de samenwerking tussen Austin en Healey beklonken.
Money, money, money… 
Door het succes in de Verenigde Staten met de verkoop van de Nash-Healey kwam geld beschikbaar voor de ontwikkeling van een “echte” sportwagen. De modellen tot dus ver waren vrij duur en dus exclusief. De nieuwe Healey moest een recht toe rechtaan sportwagen worden en binnen het bereik van een breder publiek komen. Aan de ontwikkeling hiervan werd al vanaf eind 1951 gewerkt en mondde uiteindelijk uit in de aankondiging van de Healey 100 voor de Londen Motor Show van oktober 1952. Het was Donald Healey’s bedoeling om een sportwagen te ontwikkelen die qua prijs tussen de MG TD en de Jaguar XK 120 zou moeten komen te liggen. Healey was echter niet de enige die met dat idee rondliep. Ook bij Austin werd gewerkt aan een dergelijk plan.
Inmiddels had Austin ook Frazer Nash en Jensen benaderd voor ontwerpen. Toen Len Lord echter de Healey 100 zag, was hij direct verkocht en was de ‘deal’ snel gesloten.
Standaard componenten van Austin
De Healey 100 was gebouwd op basis van standaard Austin componenten waaronder het viercilinder A90 motorblok wat voor Austin natuurlijk ideaal was. Austin zag in de Healey het antwoord op de MG sportwagens en de Triumph TR sportwagen van het Standard-Triumph. Zelf had Austin al diverse pogingen gedaan om een sportwagen voor de Amerikaanse markt te ontwikkelen zoals de A90 Atlantic en de A40 cabriolet. Ook Frazer Nash en Jensen waren benaderd voor ontwerpen.
Omdat Healey eigenlijk een dag te laat was, werd de voorpresentatie aan de pers gemist. Donald Healey had echter wel kans gezien om het het prototype een recordpoging te wagen op de Belgische snelweg bij Jabbeke. Door de juiste journalisten uit te nodigen en de bekende Captain George Easton te laten rijden leverde dit veel publiciteit op.  Als een soort gedachte achteraf werd besloten om d wagen alsnog met spaakwielen uit te rusten, hetgeen het uiterlijk natuurlijk zeer ten goede kwam. De 16 inch plaatstalen Austin velgen warden vervangen door 15 inch draadspaakwielen speciaal voor de Austin Healey door Dunlop vervaardigd. De voordelen waren een lager zwaartepunt en een sportiever uiterlijk.
Door de overeenkomst met Austin zou de Austin Healey bovendien goedkoper worden. Het verschil bedroeg 100,00 Engelse pond. Na het bouwen van 25 prototypes op de Cape zou de productie worden verplaatst naar Longbridge. In mei van 1953 werd begonnen met de serieproductie van de BN1. In augustus van 1955 werd de BN1 opgevolgd door het type BN2 die behalve verbeterde remmen en achteras, voorzien werd van een heuse vierversnellingsbak (plus overdrive).

 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu